Coachende vaardigheden maken de coach - Coachmeesters
15645
post-template-default,single,single-post,postid-15645,single-format-standard,bridge-core-1.0.2,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.0.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive
 

Coachen is een vak

Coachende vaardigheden: coachen is een vak - The Pink Elephant

Coachen is een vak

Coachen is meer dan een goed gesprek aan de keukentafel. Tijdens trainingen komen we veel mensen tegen die van nature al goed gesprekken kunnen voeren, maar al snel merken zij dat coachen een specialistisch vak is. Als coach kom je veel in aanraking met verschillende vragen en thema’s, dit vraagt een hoge mate van flexibiliteit en goed ontwikkelde coachende vaardigheden.

Tegenwoordig kan iedereen zichzelf coach noemen, maar ook al is het een vrije titel, je bent nog niet zomaar automatisch coach. Je bent misschien een expert, een adviseur, een begeleider, een leraar en je passie om anderen te ondersteunen en verder te helpen, vinden we te gek. Om jezelf een coach te noemen, heb je net even iets meer nodig: degelijke coachende vaardigheden, een basis grondhouding, inzicht in persoonlijke ontwikkeling.

Zo werkt het

Coaches zijn expert procesbegeleiders. Zie het als een tweede stel hersenen dat meekijkt en meedenkt. Je confronteert anderen met effectief en ineffectief gedrag. Je begint met gronden om je hoofd leeg te maken en je lijf aan te laten komen op de plek waar je bent. Zodat je volledig aanwezig kunt zijn, kunt voelen hoe het met jou gaat en wat je nodig hebt. Vergelijk het maar met de zuurstofmaskers in een vliegtuig, je redt eerst jezelf en daarna pas de anderen.

Neutraal

Je hebt vast wel eens gehoord van een onderzoek waaruit bleek dat maar 7% van je communicatie uit woorden bestaat en de rest uit lichaamstaal en intonatie (resp. 55% en 38%). Zonder dat je het doorhebt zit je communicatie vol met emotie, overtuigingen, meningen en oordelen. Je lijf vertelt meer dan je denkt. Best onhandig in gesprekken waarin je de ander niet wil of mag beïnvloeden. Of wanneer je iemand verder wilt helpen en wil coachen. Zorg dus voor een neutrale houding terwijl je een gesprek voert. Letterlijk en figuurlijk. Wel eens meegemaakt dat je de oplossing al wist maar niet hoe je het gesprek daarheen moest sturen? Niet neutraal, je bent aan het denken voor de ander. Schuif je stoel een klein stukje verder achteruit en laat een stilte vallen zodat de ander aan het werk gaat.

Bah, confrontatie!

Een goede coach is niet altijd aardig maar wél effectief. Dat kan moeilijk zijn, maar het is een belangrijke tool binnen coachende vaardigheden. Je wilt zo graag helpen dat je vergeet de ander te confronteren, of je gaat de confrontatie uit de weg. Uiteindelijk lopen gesprekken daardoor vast. Door confronteren in te zetten, laat je zien wat de ander niet in beeld maar wel nodig heeft om een stap verder te komen.

Stilte

Stilte is de bron van de meeste paniek. Zo jammer, want stilte is een waardevol instrument dat je kunt gebruiken tijdens coachende gesprekken. Het geeft de ander tijd om te voelen of na te denken over een antwoord omdat jij net een goede vraag hebt gesteld. Durf jij stiltes te laten vallen zonder dat je je ongemakkelijk voelt? Ze duren minder lang dan je denkt. Experimenteer met stilte, wacht net even iets langer dan je normaal doet met de volgende vraag, ga achterover zitten en wacht.

Contact

Echt gehoord en gezien worden, heeft direct effect op iemand. Hij ontspant, spreekt zich uit, verrast zichzelf, emoties komen los, zelfvertrouwen neemt toe, hij doet inzichten op en meer. Contact begint met jouw aanwezigheid en het vermogen je open te stellen voor de ander. Actief luisteren, is echt verstaan.

Wat een gedoe! Moet je dat allemaal kunnen om coachende gesprekken te kunnen voeren? Ja. Maar wees gerust, je hebt geen jarenlange opleiding nodig als je niet van plan bent om professioneel coach te worden. Zorg dat je op zijn minst de basis coachende vaardigheden beheerst. Dat gaat je al zoveel opleveren; zelfvertrouwen, rust, structuur, plezier, resultaten. En het is een mooi beginpunt als je uiteindelijk van coachen wel je vak wilt maken, het fundament onder al je volgende opleidingen en cursussen. Dat geeft je net even een streepje voor.

Meer weten en ook ontdekken hoe? Mail naar hallo@coachmeesters.nl of bekijk het opleidingsaanbod.

Geen reactie's

Geef een reactie