Luisteren versterkt de relatie met je klant - The Pink Elephant
15672
post-template-default,single,single-post,postid-15672,single-format-standard,bridge-core-1.0.2,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.0.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive
 

Hoe beter luisteren de relatie met je klant versterkt

Hoe beter luisteren de relatie met je klant versterkt - The Pink Elephant

Hoe beter luisteren de relatie met je klant versterkt

Hoeveel beter zou jij je klanten kunnen helpen als je zorgvuldiger zou luisteren en daardoor de juiste vragen zou stellen? Communicatie werkt verbindend als je het goed doet. Dat onderscheid je van concurrenten omdat jouw klanten niet alleen krijgen wat ze willen maar ook dat waarvan ze zich niet eens bewust zijn dat ze het willen. Het zou de band met je klant versterken en vertrouwen kweken waardoor je beter aan kunt sluiten op de behoefte van jouw klant. Gesprekken kosten je minder energie, ze verlopen soepeler en kosten minder tijd terwijl ze meer resultaat opleveren. De grondhouding die je daarvoor nodig hebt, beheersen de meeste mensen niet van nature. We geven je graag alvast een voorsprong op de rest:

Weet niets

Oefen met ‘beginners mind’, een manier van de wereld bekijken die in het Zenboeddhisme wordt gebruikt. Word nieuwsgierig en vraag je af hoe het zit, in plaats van te denken dat jij het al weet. Laat je labeltjes, oordelen, meningen, hokjes e.d. even los. Parkeer ze als het ware in de hoek, waar je ze kunt zien maar geen deel kunnen nemen aan het gesprek. Laat los wat je denkt te weten en stel je open voor hoe je gesprekspartner de wereld ervaart. Jij hebt de oplossing (nog) niet. Vertrouw erop dat de ander zichzelf kan redden en de oplossing zich aan zal dienen. Vanuit die houding een gesprek voeren, levert andere informatie op.

Hou overzicht

Het lijkt misschien gek om te doen maar toch, herhaal wat de ander zegt. Niet constant natuurlijk, dat is gek. Vooral wanneer iemand net veel heeft verteld, vat het even samen en check of het klopt. Daarmee help je de ander inzicht te krijgen en verbanden te leggen. Je helpt jezelf ermee doordat het je overzicht geeft. Ook weet je daarna meestal wel wat je moet vragen. Dus als je vastloopt: vat even samen wat er net gezegd is.

Wees getuige

Niet voor niets moeten bij een aantal belangrijke gebeurtenissen in ons leven getuigen aanwezig zijn. Pas dan kunnen we met zekerheid zeggen en bewijzen dat het is gebeurd. In gesprekken werkt diezelfde kracht door. Pas als iemand iets uitspreekt waar jij bij bent, is het echt. Dat maakt het spannend en meteen een hele krachtige tool die je kan gebruiken. Maar het werkt alleen als jij er met je volledige aandacht bij bent en iemand de tijd geeft om zich uit te spreken.

Zeg niets

Stilte is niet iets wat weg moet, wat je moet camoufleren of vullen. Het is in de basis één van de belangrijkste technieken je gebruikt in gesprekken. Dus zeg even niets als je een vraag hebt gesteld, of wanneer iemand een uitspraak doet die impact heeft. Vooral wanneer iemand een inzicht heeft! Blijf langer stil dan jij comfortabel vindt. Het voelt misschien als tien minuten, in werkelijkheid zijn het er vaak nog geen twee. Stilte brengt rust in een gesprek.

Ben er

Dit lijkt makkelijk maar heeft oefening nodig: aanwezigheid. Het is een beetje Mindfulness, zijn waar je bent, in het NU zijn en bij jezelf blijven. Dat allemaal tegelijk en dan je aandacht ook nog bij de ander houden. We willen je niet ontmoedigen, slechts duidelijk maken hoe aanwezigheid onderschat wordt. Negen van de tien keer zien we gesprekken vastlopen omdat iemand er met zijn aandacht niet volledig bij is. Daardoor luister je niet optimaal naar je klant. Dat maakt het ook weer makkelijk scoren voor je: als je deze technieken onder de knie hebt, gaat de rest redelijk vanzelf.

Wat nog meer werkt, is je gesprekken iets minder serieus beginnen. Hoe je dat kunt doen, leggen we hier verder uit. Zelf leren coachen om betere gesprekken te voeren? Bekijk hier het opleidingsaanbod of mail naar hallo@coachmeesters.nl

Geen reactie's

Geef een reactie