Logo-footer-Coachmeesters
Coachmeesters is een opleidingsinstituut voor coaches, door coaches. We tillen jouw coachingskills naar een hoger niveau. Soms met een grote mond, maar met het hart op de juiste plek. Zoals we dat doen in Rotterdam!
Vragen stellen 1.0 - Coachmeesters
16105
post-template-default,single,single-post,postid-16105,single-format-standard,bridge-core-1.0.2,ajax_fade,page_not_loaded,,side_menu_slide_with_content,width_470,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.0.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive
 

Vragen stellen 1.0

Twee verschillende soorten vragen

Vragen stellen 1.0

Vraag je je af welke vragen je moet stellen in je coachgesprek? Loop je soms vast? We maken de keuze graag een beetje makkelijker voor je. Om te beginnen, zijn er twee typen vragen die elk hun eigen resultaat opleveren. Dat zijn horizontale en verticale vragen. Hieronder leggen we uit wat ze inhouden en wanneer je ze gebruikt in een coachend gesprek.

Informatie

Horizontale vragen zijn bedoeld om informatie te verzamelen. In de beginfase van een gesprek stel je dit soort vragen wat meer, of verderop in het gesprek om duidelijkheid te krijgen en creëren over een specifieke gebeurtenis, situatie of onderwerp. Dit zijn vragen die mogelijk ook wat vaker gesloten zijn. Je checkt zaken en zorgt dat je een overzicht krijgt van de situatie zodat je er verder op door kunt vragen. Na je samenvatting, uiteraard 😉

Enkele voorbeelden van horizontale vragen:

  • Hoe is het met je?
  • Kun je een voorbeeld geven?
  • Wat deed je toen?
  • Waar was je?
  • Heb je nog … gedaan?
  • Hoe vaak gebeurt dat?
  • Herken je dit van jezelf?
  • Hoe reageerde … daarop?

 

Deze vragen zouden je voldoende informatie op moeten leveren over wat er speelt, hoe iemand opdrachten uitvoert, waar iemand tegenaan loopt, in welke omgeving iemand zich bevindt, etc. Het is een handige manier van vragen stellen om informatie te vergaren en uit te wisselen. De meeste van onze niet-professionele communicatie in het dagelijks leven verloopt op deze manier.

Begrip

Alleen horizontale vragen stellen, volstaat niet. Niet in coachende gesprekken en ook in je privéleven zul je dat in toenemende mate merken als je gaat coachen. Dan zijn er verticale vragen nodig om verder te komen in het gesprek.

Dit type vragen is bedoeld om te begrijpen. Deze vragen heb je nodig om verder de diepte in te gaan om iemand beter te begrijpen en zichzelf te helpen begrijpen, of een onderliggende kwestie helder te krijgen. Je wil graag weten wat het effect is op iemand, wat maakt dat iemand bepaald gedrag vertoont…kortom, je bent op onderzoek uit. Bij verticale vragen zul je ook jouw waarnemingen meer meenemen. Ik zie dat…/het valt me op dat…/ik hoor je steeds zeggen…
Je vraagt dus door de diepte in.

Een paar voorbeelden van verticale vragen (in algemene vorm):

  • Je lijkt wat terneergeslagen. Is alles ok?
  • Het valt me op dat je de laatste tijd…Wat speelt er op dit moment?
  • Waar denk je dat het aan ligt/waar het door komt?
  • Wat denk je dat het is wat jou dit gevoel geeft?
  • Hoe is dat voor je?
  • Wat doet dat met je?

Je ziet dat dit over het geheel genomen meer open vragen zijn. Ze helpen iemand om van een afstandje naar zichzelf te kijken, te reflecteren op zijn gevoelens en die met je te delen.

Het is belangrijk om goed te luisteren naar de antwoorden van de ander en jouw vragen zo te stellen dat iemand de kans krijgt verder bij zichzelf naar binnen te gaan en bewust te worden van zijn gevoelens en emoties. Dat is wat meer inzicht op zal leveren in eigen gedrag en beweegredenen en de sleutel naar de verandering.

Wil je ook graag coachen en meer uit je gesprekken halen? Check hier onze praktische training coachende vaardigheden of mail naar hallo@coachmeesters.nl

Geen reactie's

Geef een reactie